2022 Garderobi FAA

Mekot ja uimapuvut nousevat portaikkoon

MERI WESTLIN on kutonut metallilangasta ilmavia, miltei aineettomia vaatteita tai vaatteiden torsoja, kuten hän itse niitä kutsuu. Kyseessä on sarja keveitä veistoksia, jotka yhdessä muodostavat installaation Finlaysonin vanhaan teollisuustilaan.

Kaikki lähti siitä, kun Finlayson Art Arean kuraattori ja johtaja Pertti Ketonen näki Joensuun taidemuseon kokoelmassa Meri Westlinin kudottuja mekkoja, veistoksia, jotka ovat aineettomia ja keveitä. Westlinin teos Pohjois-Karjalainen Haute Couture oli esillä vuonna 1997 Honkahovissa ja sen puistossa osana Mäntän kuvataideviikkoja. Sieltä se on jakautunut eri kokoelmiin ja eri omistajille.

Ketonen kutsui samanhenkisen kokonaisuuden nyt 25 vuotta myöhemmin Tampereelle, aivan erilaiseen ympäristöön. Kesäinen kartanoilmapiiri vaihtui tehdassaliksi ja kietoutui puuvillatyttöjen tarinoihin.

Melu, pöly ja kuumuus

Westlin on kokonaisuutta varten keskustellut eläkkeellä olevan Eeva Vuorelan kanssa. Vuorela työskenteli Finlaysonilla kutojana 41 vuotta. Työ oli urakkatyötä koneen ääressä, ensin päivisin ja sitten kolmivuorotyönä. Melu, pöly ja kuumuus olivat työssä läsnä.
Työ kutojana oli konetahtista ja ruokailut hoidettiin alkuvuosina työn ohessa. Väliaikoja ei ollut eikä juhlia järjestetty, uimassa käytiin vapaapäivinä ja koneen iskut määräsivät tahdin. Ne kävivät keskeytyksettä ympäri vuorokauden.

Vuorelan kertomukset inspiroivat Westliniä luomaan teoksen, joka on kunnianosoitus puuvillatehtaan työntekijöille. Suurin osa heistä oli niin sanottuja puuvillatyttöjä, ja heitä ajatellen installaatiosta löytyy siroja mekkoja ja hentoja uimapukuja.
– Vanha portaikko, jossa teoskokonaisuus sijaitsee, on upea. Ihastuin siihen heti, Westlin sanoo. – Metalliportaissa ovat kävelleet jo tehtaan työntekijät aikoinaan. Luon siihen kuparilankaa kutomalla kolmenkymmenen mekon ja uimapuvun kokonaisuuden, joka luo esteettisen, melkein läpinäkyvän tilan.

Maalauksia Mältinrannassa

Meri Westlin on viime vuosina opittu tuntemaan pääasiassa ekspressiivisistä maalauksista. Hän maalaa sekä perinteisesti kankaalle että tekee erilaisia spray- ja sapluunavariaatioita paperille. Hänen edellinen näyttelynsä Galleria Himmelblaussa piti sisällään Kasvisto-nimisen sarjan isoja mustavalkoisia teoksia. Ne manifestoivat lajikatoa ja ihmisen vaikutusta ympäristöönsä.

Nyt Finlayson Art Areassa esillä oleva installaatio on eräänlainen paluu juurille: käsillä tekemistä siten, että myös aihe ja tarina ammentavat käsillä tekemisestä.
Heinäkuussa on mahtava tilaisuus nähdä Meri Westlinin työskentelystä kaksi eri puolta, kun vierailee Tamperetta halkovan kosken molemmilla rannoilla. Hänen maalauksistaan koottu näyttely on nähtävissä Taidekeskus Mältinrannassa, ihan Finlaysonin alueen tuntumassa.

– Uudet maalaukseni rakentuvat värin voimaan. Sommittelua rytmittävät kasvien metamorfoosit ja ne haparoivat rimakasat, jotka jäävät jäljelle luonnon kiertokulusta.
Uusissa maalauksissa esiintyy kasveja menneisyydestä, nykyhetkestä ja tulevaisuudesta. Tulokulma on valoisa, värikäs ja positiivinen. Ennen kovin mustavalkoinen kasvisto muuttuu puutarhaksi, puutarha paratiisiksi.

– Näinä epävarmuuden ja levottomuuden aikoina minulle ei jää muuta mahdollisuutta kuin maalata hiljaisen pellon pakahduttava kauneus, Westlin miltei julistaa.

Veikko Halmetoja

Meri Westlin: Garderobi22 Finlayson Art Area 2022

From metal wire, Meri Westlin has woven airy and almost intangible clothes, or torsos of clothes as she herself calls them. The series of lightweight sculptures forms a high-rising installation, Garderobi 22 (‘Wardrobe 22’), in the old Rautarappu. This handsome lace-like staircase was brought to the Finlayson factory from Manchester in 1875.

When preparing the work, Meri Westlin has talked to Eeva Vuorela. Now retired, Vuorela worked at Finlayson as a weaver for 41 years. Vuorela’s stories inspired Westlin to create a work that is a tribute to the workers at the cotton mill. Most of them were so-called cottonwool girls, and for them, the installation features delicate dresses and slender swimsuits. “The old staircase where the work is located is magnificent. I fell in love with it right away”, Westlin says. “The factory workers have walked these same metal stairs in the past. By weaving copper wire, I create a set of thirty dresses and swimsuits there that create an aesthetic, almost transparent space.” The sculptures in the installation sway gently in the airflow awakened by passers-by. It is as if the spirit of the cottonwool girls is still whispering in the space.

Meri Westlin is a visual artist from Tampere who works at Nansotalo in Nokia. Westlin graduated with a master’s degree in art from the University of the Arts in Helsinki (now Aalto University) in 2001. She also graduated from the Kuopio Academy of Design in 1987 as a designer in the field of handicrafts and arts and crafts. During her career, Westlin has created large community works with various groups of adults and young people, and has participated in several fine art events in addition to solo exhibitions. In Tampere, many people are familiar with Westlin’s colourful lynx-themed paintings and the black and white KASVISTO (‘Herbary’) series. In her paintings, Westlin has covered a number of themes: animal subjects as well as aircraft engines, toys and handicraft catalogues.

Katja Villemonteix, Finlayson Art Area, FAA producer, Mikko Heinonen, in English.