Portfolio

Olen käsitellyt maalauksissani monia eri teemoja ja työstänyt pitkiä teossarjoja, joista useimmat jatkuvat edelleen. Kasvistot, maisemat, ilvekset, käsityökuvastot, karjalaiset käspaikat ovat olleen suuri inspiraation lähde. Viime vuosituhannen lentokoneenmoottorit ovat kiehtoneet minua. Teoksieni suurin sisältö on kauneus.

MERI WESTLIN: LIINA – TEKSTIILIVEISTOKSIA METALLILANGASTA 30.7.-18.8.2024

Galleria Moletti, Forssan museo

Meri Westlin on luonut Molettiin uuden teossarjan Liina. Se on jatkoa vuonna 2022 Finlayson Art Areassa Tampereella nähdylle Garderobi-sarjalle. Suomalaisen tekstiiliteollisuuden historia yhdistää näyttelytiloja sekä myös sijaintia. Tampere sekä Forssa ovat molemmat olleet tekstiiliteollisuuden keskuksia. Tehtaan työntekijöiden kertomukset ja muistot inspiroivat Westliniä luomaan teoksia, jotka ovat kunnianosoituksia tekstiilialan työntekijöille. Suurin osa heistä oli niin sanottuja puuvillatyttöjä, ja heitä ajatellen installaatiosta löytyy siroja mekkoja.

Tematiikka juontaa melkein kolmenkymmenen vuoden taakse. Westlinin teos ”Pohjoiskarjalainen Haute Couture” oli esillä vuonna 1997 Honkahovissa ja sen puistossa osana Mäntän kuvataideviikkoja. Sieltä teokset ovat jakautuneet eri kokoelmiin ja eri omistajille muun muassa Joensuun taidemuseoon, jossa niitä nähtiin kokoelmanäyttelyssä vuonna 2021. Ne nähtyään Finlayson Art Arean kuraattori pyysi Westliniä palaamaan teeman ja tekniikan pariin.

Meri Westlin on käsitellyt tekstiiliteemaa teoksissaan aina, mutta näkökulma on ollut enemmän kallistunut käsitöihin. Hänen Käspaikka-aiheiset maalauksensa, piirroksensa ja installaationsa ovat kiertäneet näyttelyissä eri puolilla Suomea koko 2000-luvun ajan.

Vaikka uusissa teoksissa inspiraationa on ollut tekstiiliteollisuuden historia, on käsillä tekeminen niissä läsnä hänen oman työskentelynsä kautta. Westlin on kutonut käsin metallilangasta ilmavia, miltei aineettomia veistoksia, joiden aiheena ovat pyyhkeet ja vaatteet tai ehkä pikemminkin vaatteiden torsot. Ne eivät ole puettavia vaan viittaavat vaatteen muotoon eräänlaisella arkkityyppisen mekon hahmolla, mielikuvalla mekosta.

Näyttely onkin kunnianosoitus naisten töille riippumatta siitä, onko työ tehty tekstiilitehtaassa vai käsityönä kotona

Uusi Liina-sarja on kuparilangasta puikoilla kudottuja värikkäitä pyyhkeitä. Niiden koko noudattelee Finlaysonin pyyhekokoa ja muutenkin ne linkittyvät vanhan tekstiilitehtaan historiaan. Westlin on tutkinut vanhoja hienoja pellavapyyhkeitä, joissa näkyvät elämän värit vaaleasta tummaan. Hän on päätynyt ilmaisussaan minimiin, mutta valon ja varjon leikki saa materiaalin elämään kauniisti.

Veikko Halmetoja

Meri Westlin on tamperelainen kuvataiteilija ja tekstiilitaiteilija, joka työskentelee Nokialla Nansotalossa. Westlin on koulutukseltaan taiteen maisteri ja valmistunut Aalto-yliopistosta 2001. Hän on osallistunut useisiin valtakunnallisiin yhteisnäyttelyihin ja pitänyt useita yksityisnäyttelyitä. Westlin on ollut mukana ryhmänäyttelyissä kotimaassa ja ulkomailla. Hänet tunnetaan metallilankaveistosten ohella ekspressiivisistä maalauksista. Hän maalaa sekä perinteisesti kankaalle että tekee erilaisia spray- ja sapluunavariaatioita paperille.

Näyttely avautuu ti 30.7. klo 16-18. Taiteilijatapaaminen su 18.8. klo 14-16. Tervetuloa!

2024 uudet maalaukset käsittelevät maisemaa sen laajimmassa viitekehyksessä. Maiseman muistikuva -sarjan teokset kertovat tarinaa maisemista oman muistijäljen ja tunnemuistin kautta. Minua kiinnostaa maiseman muuttuminen ja koko biodiversiteetin muutos, tämä on surullista katseltavaa, kun monet lajit häviävät ja tienoo muuttuu. Kesantopelto kasvaa oudoksi metsäksi. Luonnontila muuttaa järjestystä. Ilmastonmuutos synnyttää metamorfooseja ja tuttu sointukulku muuttuu toiseksi.

2023 JETSET -näyttely. Elina Ruohonen & Meri Westlin 2.6.–2.7.2023, Kulturhus Björkboda, Kimito. Puutarhan suihkuseurapiirit kokoontuu kesäyön valssiin.

Kukka juhlii -näyttelykokonaisuus jatkoi 2019 alkanutta Kasvisto -sarjaa. Nyt keskiöön nousi puutarhan juhlat! Kukkien Jetset virittäytyi loistoonsa kesän valkeina öinä ja päivinä, huumaten kauneudellaan ja tuoksullaan koko luonnon. Maalausten lähtökohtana on ollut kesäinen villiniitty. Kesäyön unelma kestää vain ohikiitävän hetken.

2022 Tampereen taiteilijaseuran Stipendinäyttely Taidekeskus Mältinrannassa Tampereella. Kesäpäivän pienoiskuva -näyttelyssä oli kuvattu kasveja menneisyydestä, nykyhetkestä ja tulevaisuudesta. Tulokulma maalauksiin oli valoisa, värikäs ja positiivinen. Kasvisto muuttuu puutarhaksi, puutarha paratiisiksi.

2022 FAA, Finlayson Art Area. Garderobi22 -teoskokonaisuus. Se on kunnianosoitus puuvillatehtaan työntekijöille. Kevyet, kuparilangasta neulotut puvut nousevat kuusvooninkisen vanhaan portaikkoon koko tilan pituudelta. Tämä teos jatkaa suurimuotoisten installaatioiden sarjaa. Ne alkoivat Mäntän kuvataideviikoilta 1997 teoksella Pohjois-Karjalainen Haute Couture (silloin vielä Merja Miettinen).

Olen tehnyt suuria yhteisötaideteoksia mm. RAKKAUSLAULU trilogian vv. 2012-2017. Teoksen viimeinen osa NUORET SANAT oli esillä Tekstiilitaiteen 10. triennaalissa Museokeskus Vapriikissa 1916-17.

2020 Himmelblau yksityisnäyttely Galleria Himmelissä Tampereella. Näyttelyssä oli esillä Kasvisto-nimisen sarjan isoja mustavalkoisia teoksia. Ne manifestoivat lajikatoa ja ihmisen vaikutusta ympäristöönsä. Teokset maalasivat dystooppisen kuvan tulevaisuudesta.

2019 Olin mukana Kuvakirja kunnantalolla, Nastolan kesänäyttelyssä 2019. ”Mustavalkoinen paperille työstetty teossarja on saanut inspiraationsa vanhoista herbaarioista. Kasvisto-nimisessä teoksessa on arvoituksellinen tunnelma ja kadulle tehtyjen sapluunamaalausten estetiikkaa, mutta alkuperäisen inspiraation lähteen tunnistaa silti. Maalauksista koostuva installaatio on kuin seinille levitetty herbaario.” – Veikko Halmetoja.